5 błędów spania i jak ich uniknąć

Czy otrzymujesz wystarczającą ilość snu? Jest kilka czynności i nawyków, które wypływają negatywnie na nasze zasypianie i sen. Po części wykonujemy je z przyzwyczajenia i niewiedzy, że mogą zakłócać nasz czas odpoczynku. Spróbujmy zastosować kilka zmian, aby przekonać się, że może to znacznie poprawić jakość snu.
Oto jak uniknąć typowych błędów ze snem.

 

 

  1. Kładzenie się późno spać w weekendy. – Idziemy do łóżka późno w piątkowe i sobotnie noce i śpimy dłużej w sobotnie i niedzielne poranki – to częsty prezent jaki sobie fundujemy w weekend po ciężkim tygodniu pracy. Mimo, że to prezent mały, jednak wystarczy aby zepsuć nasze zegary biologiczne. Nawet jak pójdziemy spać w niedzielę wieczorem wcześniej to i tak nie będziemy jeszcze gotowi na sen. A to wiąże się z długim zaśnięciem i gwarantowanym niewyspaniem w poniedziałek rano. Lepiej w weekendy przedłużyć sen ewentualnie o godzinę. Nie zakłócanie rytmu wstawania i kładzenia się to najlepsza gwarancja stałego wysypiania się.
  2. Nie relaksowanie się przed snem. – Według sondażu przeprowadzonego przez amerykańską klinikę zajmującą się problematyką bezsenności, na godzinę przed snem 60% osób wykonuje prace domowe, 37% zajmuje się dziećmi, 36% uczestniczy w różnych aktywnościach z rodziną, 36% korzysta z Internetu a 26% wykonuje pracę związaną z ich miejscem pracy. Taka aktywność do samego wieczora nie daje szansy na wyciszenie i przygotowanie ciała do snu. Musimy przeistoczyć się z „osoby-która-może-zrobić-wszystko” w „osobę-która-może-spać”. Poczytajmy książkę, weźmy kąpiel, zrelaksujmy nasz umysł. Pozbycie się całodziennego napięcia poprawi jakość snu i ułatwi zaśnięcie.
  3. Bycie niewolnikiem telefonu. – Jasne, że każdy nowy gadżet elektroniczny obiecuje uczynić nasze życie łatwiejszym, ale może również uzależnić nas od nieustającej komunikacji z otoczeniem. Jeśli dzięki komórce możemy utrzymać kontakt z dziećmi – to dobrze. Jeśli jednak dzwonią do nas z pracy po godzinach – to już nie fajnie. Musimy nauczyć się odseparować pracę od prywatności i rodziny. W ciągu dnia korzystamy z przenośnych urządzeń typu smartfon, laptop czy tablet, a po 18.00 ograniczamy i spędzamy czas z rodziną lub z samym sobą.
  4. Ćwiczenia tuż przed snem. – Prawdą jest, że codzienne ćwiczenia pomagają lepiej spać. Ale wysiłek późno w nocy spowoduje, że rano można poczuć się bardziej zmęczonym. Upewnijmy się, że trening mamy zaplanowany co najmniej trzy godziny przed snem, by mieć jeszcze czas na odpoczynek, relaks, czy to z medytacją, jogą lub po prostu z książką w ręku.
  5. Picie kawy przed snem. – Czy potrzebujesz cztery duże Latte przez cały dzień lub pięć mocnych espresso? Twój kofeinowy nawyk może przeszkodzić ci w zaśnięciu wieczorem. Picie kawy lub mocnej herbaty w godzinach wieczornych jest szczególnie złym pomysłem, gdyż zakłóci to cykl snu REM i rano będziemy bardziej zmęczeni. Trzymajmy się bezkofeinowych napojów po kolacji i ograniczmy spożycie kawy do trzech w ciągu dnia, by upewnić się, że na wieczór nie będziemy mieć za dużo kofeiny we krwi.

Autor artykułu
Artykuł został opracowany dzięki firmie
materace Koło producenta materacy i łóżek tapicerowanych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *