Artykuły Kobieta Mężczyzna,  Artykuły medyczne

Chirurgia plastyczna w Polsce Wyniki badań jakościowych Centrum Chirurgii Plastycznej IQ Medica

We wrześniu 2010 roku Centrum Chirurgii Plastycznej IQ Medica przeprowadziło badania jakościowe dotyczące polskiego rynku chirurgii plastycznej.

Charakter badania

Badania koncentrowały się głównie na segmentacji rynku oraz cechach wspólnych kobiet zainteresowanych zabiegami inwazyjnymi. Badania miały charakter pogłębionych wywiadów indywidualnych. Wzięły w nich udział kobiety po zabiegu, jak i te, które są dopiero przed podjęciem decyzji. Niewielką część badanych stanowiła również grupa mężczyzn.

 

Wnioski ogólne z badania

1. Kobiety po zabiegu – “Nie mogę się napatrzeć”

Niemal wszystkie kobiety po zabiegu łączy to, że ich odwieczny “problem” w końcu udało się zażegnać. Kobiety te bardzo często zaczynają nowy etap w swoim życiu – pozbawione są kompleksów i uciążliwych “wad” fizycznych. Ale efekt po zabiegowy dotyka także warstwy emocjonalnej – “(..)czuję się jak nowo narodzona, pewniejsza siebie, taka piękna(…)”.

2. Kobiety przed zabiegiem – “Gdybym mogła pozbyć się…”

Kobiety zainteresowana zabiegiem to osoby od lat zastanawiające się i przygotowujące do niego mentalnie. Bardzo skrupulatnie penetrują rynek pod kątem usług plastycznych. Są na bieżąco z ofertami poszczególnych placówek i czekają tylko na odpowiedni moment w życiu (ślub, dziecko, możliwości finansowe). Kierują się racjonalnymi przesłankami oraz rekomendacją i poleceniem wśród znajomych oraz osób, które taki zabieg mają za sobą. Kienci ci weryfkują kadrę lekarską, a także śledzą publikacje na temat znanych osób podejmujących się operacji.

Segmentacja rynku

Badania pozwoliły na wyodrębnienie różnych profili klientów korzystających lub będących w gronie zainteresowanych usługami medycyny estetycznej i chirurgii plastycznej:

1. Piękna Ja (60%)

To na ogół kobieta niezależna i pewna siebie. Doskonale wie, czego chce, a na operację plastyczną decyduje się przede wszystkim dla siebie. Cechuje ją styl, klasa, kobiecość, niezależność i zmysłowość.

2. Zakompleksiona (15%)

To kobieta, która potrzebuje na tą odważną decyzję o wiele więcej czasu. Ma w sobie sporo obaw i niepewności, że zabieg niczego nie zmieni w jej życiu, a bardzo chciałaby aby jej życie nabrało nowego wymiaru. Cechuje ją ogromna wrażliwość, skłonność do analizowania i głębokich przemyśleń, spokój wewnętrzny.

3. Obsessive (25%)

Kobieta “Obsessive” jest bardzo wymagająca. W wyglądzie zewnętrznym dąży do doskonałości. Chce podobać się sobie oraz swojemu otoczeniu. Cechuje ją chęć wyróżniania się w tłumie i zwracania na siebie uwagi, dzikość i życie zgodnie z zasadą “Carpe diem”. To kobieta permamentnie poddająca się wszekim możliwym zabiegom pomagającym w polepszeniu samopoczucia oraz oczywiście wyglądu.

Statystyki

Kobiety stanowią 90% klientów klinik chirurgii plastycznej w Polsce. 45% z nich decyduje się na operację plastyczną w wieku 24-35 lat, 35% klientek stanowią kobiety w przedziale wiekowym 35-45 lat, a jedynie 3% ma powyżej 50 lat.

Co ciekawe, 70% kobiet posiada wykształcenie wyższe, 15% to studentki, a pozostałe 15% ma wykształcenie średnie. 80% to mieszkanki Warszawy i okolic, 15% pochodzi i mieszka w małych miastach, a 5% w średnich i dużych. 40% kobiet decydujących się na zabieg jest w związku małżeńskim i nie pracuje, 30% zajmuje wysokie stanowiska managerskie, 20% prowadzi własny biznes, a 10% ma wolny zawód.

Fundamentalne znaczenie ma lekarz oraz prestiż kliniki

1. Doświadczona kadra

Chirurgia plastyczna i medycyna estetyczna jest postrzegana przez pryzmat opinii o danej klinice oraz doświadczeniu kadry chirurgów. Dla pacjentki liczy się nie tylko profesjonalizm i dowiadczenie lekarza, ale i jego czysto ludzkie podejście, ciepło oraz empatia.

2. Dobra opinia o klinice

Zaraz po lekarzu pacjentka weryfikuje samą klinikę. Głównym motywatorem jest rozpoznanie, czy dana placówka jest wiarygodna przez co rozumie się, jak długo funkcjonuje na rynku, co o niej można przeczytać w internecie oraz jakie opnie na jej temat można znaleźć wśród pacjentów kliniki.

3. Wysoki standard obsługi

Dla kobiet decydujących się na zabieg nie mniej istotną rolę odgrywa jakość obsługi. Lekarz  oraz cała kadra kliniki powinni przede wszystkim skoncentrować się dobru pacjenta, a nie interesie firmy. Kobieta musi czuć, że jest ważna przed i po zabiegu.

4. Opieka, poczucie bliskości, intymność

Bardzo ważnym aspektem wyboru oferty jest nastawienie lekarza oraz całego personelu medycznego kliniki na wrażliwość pacjenta. Kobieta musi być pewna, że klinika zapewni jej to, na co tak bardzo liczy. 

Motywacja

1. Dla siebie, nie na pokaz

Kobieta decyduje się na operację, bo ma ochotę poprawić swój stan ducha, nie robi tego na pokaz, dla własnego komfortu. Efekty zabiegu dają jej samospełnienie i szczęście. Motywacja ta odpowiada typowi kobiety “Piękna Ja”.

2. Presja otoczenia

Inną z motywacji kobiet poddających się operacjom plastycznym jest presja środowiska, w jakim żyją i potrzeba odniesienia sukcesu zawodowego, podkreślania swojego statusu. Taka kobieta chce być piękna, podziwiana i chce zwalczyć swoje kompleksy. Trudno zaspokoić jej potrzeby.

3. Racjonalna konieczność

Często decyzja o operacji plastycznej jest koniecznością ze względu na efekty po urazowe – udział w wypadku, trądzik czy drastyczna dieta). Takim motywacjom towarzyszy szczęście po operacji i poczucie, że znów wygląda się “normalnie”.

Więcej informacji udziela:
Joanna Kółkowska, Partner&PR Director
Kolko Communications
web: www.kolko.com.pl
mail: joanna.kolkowska@kolko.com.pl
mobile: +48 668 370 071

Patrz więcej: klinika chirurgii plastycznej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *