Artykuły medyczne,  Artykuły zdrowie

Co wpływa na zdrowie kości?

Najważniejszym składnikiem budulcowym naszych kości jest wapń. Aby zachować kości w dobrym stanie, codziennie potrzebujemy wapnia. Wapń każdego dnia jest wydalany przez skórę i układ trawienny, dlatego jeśli tej straty nie uzupełniamy, organizm zaczyna pobierać wapń z kości, co prowadzi do niedoborów tego pierwiastka. Źródłem wapnia są przede wszystkim produkty mleczne oraz niektóre warzywa. Można też przyjmować wapń w suplementach diety.

Sam wapń jednak nie wystarczy by kości były wystarczająco wytrzymałe i wraz z wiekiem nie stawały się coraz słabsze. Na zdrowie kości w dużym stopniu wpływają też:

– magnez

– fluor

– potas

– witamina D

– witamina C

– witamina K

– witaminy z grupy B

Magnez

Magnez wpływa na gęstość mineralną kości, bierze udział w procesie przyswajania wapnia. Źródłem magnezu są gruboziarniste produkty zbożowe, orzechy, zielone warzywa, kakao, czekolada. Poziom magnezu natomiast obniża nadużywanie alkoholu, stres, diety odchudzające, stosowanie niektórych leków. Magnez lepiej się wchłania w obecności witaminy B6, której źródłem są banany, produkty zbożowe, tuńczyk, wątroba.

Fluor

Fluor to pierwiastek biorący udział w prawidłowej mineralizacji kości i zębów. Niedobór fluoru objawia się obniżeniem twardości szkliwa zębów a także mniejszą wytrzymałością kości. Fluor w nadmiernych ilościach może być toksyczny. Źródłem fluoru jest przede wszystkim woda pitna, fluor występuje też w rybach, niewielkie ilości fluoru zawiera też herbata, produkty zbożowe, niektóre sery.

Potas

Pomocnikiem wapnia jest potas. Ten pierwiastek zmniejsza ilość sodu w organizmie, dzięki czemu z naszego organizmu usuwana jest mniejsza ilość wapnia. Potas występuje w pomidorach, bananach, ziemniakach, figach, suszonych morelach.

Witamina D

Witamina D występuje w organizmie w dwóch formach:

– D2 – dostarczana z jedzeniem

– D3 – powstaje pod wpływem słońca

Witamina D wpływa na wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego oraz pobudza powstawanie komórek kościotwórczych. Gdy brakuje witaminy D, kości stają się słabe i kruche, nie mogą się regenerować. Witamina D występuje w znacznych ilościach w niewielkiej gamie produktów spożywczych: w nabiale, rybach, tranie.

Witamina C

Witamina C jest niezbędna do prawidłowej syntezy kolagenu, głównego składnika organicznego kości. Witamina C wpływa na gęstość kości. Występuje w owocach cytrusowych, natce pietruszki, papryce, owocach dzikiej róży, czarnej porzeczce, cebuli, czosnku, kapuście, truskawkach i innych owocach.

Witamina K

Witamina K ma ogromne znaczenie dla zdrowia kości. Witamina K występuje w dwóch postaciach:

– Witamina K1

– Witamina K2

 

Szczególne znaczenie dla zdrowia kości ma witamina K2 (nastrazyzdrowia.pl). Witamina K2 ma wpływ na aktywność białka zwanego osteokalcyną. Wiąże ona wapń w kościach. Wysokie spożycie witaminy K2 zmniejsza ryzyko złamań, rozwoju osteoporozy. Źródłem witaminy K2 są głównie produkty fermentowane. Witamina K2 jest również wytwarzana przez florę bakteryjną w organizmie człowieka.

 

 

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *