Artykuły medyczne,  Artykuły zdrowie

Ćwiczenia fizyczne a ciąża

Umiarkowane ćwiczenia fizyczne zaleca się podczas trwania ciąży, bowiem wpływają one na poprawę funkcjonowania układu krążenia oraz układu oddechowego. Usprawnienie przemiany materii, którą dają ćwiczenia, zapobiega nadmiernemu tyciu ciała i w konsekwencji zapobiega otyłości, powstawaniu rozstępów skóry i żylaków kończyn dolnych. Ponadto aktywność fizyczna o umiarkowanej intensywności wpływa na wzrost przepływu krwi przez macicę i łożysko, co korzystnie oddziałuje nie tylko na rozwój płodu, ale i cały przebieg ciąży.

 

Wpływ aktywności fizycznej na przebieg ciąży

Liczne badania potwierdzają, że u kobiet ciężarnych, które wykonują systematyczne ćwiczenia fizyczne występuje wyższy odsetek ciąż o prawidłowym przebiegu. Dodatkowo u kobiet ćwiczących rzadziej pojawiają się stany patologiczne, tj. przedwczesny poród, przenoszenie ciąży, nieprawidłowe ułożenie płodu czy otyłość.

Ponadto stwierdzono, że noworodki, których matki były aktywne fizycznie podczas ciąży, osiągają wyższą punktację wg. skali Apgar w stosunku do noworodków matek niećwiczących. Zaobserwowano także o wiele niższe wskaźniki zachorowalności i umieralności okołoporodowej noworodków urodzonych przez matki systematycznie ćwiczące.

Specjaliści zaznaczają również, że kobiety ćwiczące przechodzą łatwiej przez kolejne etapy porodu, szybciej postępuje u nich rozwieranie szyjki macicy oraz odczuwają mniej bolesne skurcze parte. Dodatkowo w okresie połogu widoczny jest pozytywny wpływ aktywności fizycznej podczas ciąży, ponieważ kobiety ćwiczące w tym okresie szybciej odzyskują zarówno sprawność fizyczną jak i równowagę psychiczną.

 

Jak ćwiczyć w okresie ciąży?

Ze względu na to, że poziom wydolności i stan zdrowia kobiet w okresie ciąży jest bardzo często różny, każda aktywność fizyczna musi być dostosowana do trymestru danej ciąży, a ćwiczenia powinny być prowadzone tokiem indywidualnym lub w małych grupach.

Ćwiczenia przeznaczone dla kobiet w ciąży najczęściej obejmują takie elementy jak joga, wzmacnianie mięśni całego ciała, aktywacja oraz stymulowanie mięśni krocza i dna miednicy, techniki oddechowe, praca nad koordynacją oraz równowagą, korygowanie postawy ciała, przeciwdziałanie oraz zapobieganie dolegliwościom bólowym, np. odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

 

Artykuł opracowany przez:

gabinet fizjoterapii Kraków

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *