Ćwiczenia na pozbycie się bólu kręgosłupa

Przewlekłe lub okresowe bóle kręgosłupa śmiało można nazwać jednym z najpowszechniejszych problemów, z jakimi stykają się społeczeństwa zachodnie na początku XXI wieku. Pojawienie się bólu pleców czy karku nie od razu oznacza jednak wyrok. Prawidłowo zdiagnozowane przyczyny powstawania bólu można bowiem odwrócić przy pomocy odpowiednio dobranych zestawów ćwiczeń.

 

Przyczyny powstawania bólu w okolicach kręgosłupa

Najczęściej bóle w okolicach kręgosłupa są spowodowane prowadzonym przez nas trybem życia i mają podłoże mechaniczne. Przyczyną, tego, że takie dolegliwości często są nazywane plagą społeczeństw zachodnich jest fakt, iż bardzo wielu z nas najczęściej przyjmuje pozycję siedzącą, co w połączeniu z nieprawidłową postawą ciała ma bardzo negatywne skutki. Takie czynniki, jak garbienie się czy złe dostosowanie oparcia fotela mają bardzo duży wpływ na powstawanie stałych zmian w obrębie kręgosłupa, który stanowi przecież podporę całego ciała człowieka. W wyniku przeciążeń, na które przez lata narażamy swój kręgosłup, dochodzi do naciągnięcia tkanek (tzw. zespół posturalny) lub ich rzeczywistego uszkodzenia. Inną bardzo ważną przyczyną powstawania bólu jest pochylanie się. Dorosły człowiek, w zależności od wykonywanej pracy, w ciągu dnia pochyla się od 700 do nawet 5000 razy. Przy wykonywaniu tej czynności bierze na swoje plecy ciężar, który niemal czterokrotnie przekracza ciężar jego ciała.

 

Prawidłowa diagnoza kluczem do sukcesu

Osobą, dzięki której dokładnie znamy mechanizmy powstawania oraz metody radzenia sobie z bólami w okolicach kręgosłupa, jest nowozelandzki fizjoterapeuta Robin McKenzie. Podczas wieloletniej praktyki zawodowej doszedł on do wniosku, że aż 97 proc. wszystkich bólów w okolicach pleców i karku ma podłoże mechaniczne i najczęściej jest spowodowane przybieraniem nieprawidłowej postawy ciała. Odkrycie powodów powstawania bólów zdeterminowało również sposób ich leczenia. Dzięki tak nowatorskiemu podejściu, możliwym stało się odejście od metod farmakologicznych, które przeciwdziałały jedynie skutkom, a nie przyczynom powstawania bólu i opracowanie skutecznej terapii.

 

Podstawą metody McKenziego jest diagnostyka, która pozwala na precyzyjne zakwalifikowanie rodzaju powstałego bólu do odpowiedniej jednostki chorobowej. Po określeniu przyczyny powstania bólu, terapeuta dobiera indywidualnie każdemu pacjentowi ćwiczenia, których regularne wykonywanie ma na celu przywrócenie prawidłowej elastyczności uszkodzonych tkanek. Wszystkie zalecone ćwiczenia wykonywane są przez pacjentów samodzielnie w domu. Ważna jest przy tym regularność. Oprócz tego terapeuta wpaja także pacjentowi nawyk przybierania prawidłowej postawy ciała w trakcie siedzenia oraz wykonywania codziennych czynności.

 

Szczegółowe informacje na temat metody McKenziego można znaleźć na stronie internetowej jedynego polskiego Instytutu McKenziego w Poznaniu – www.mckenzie.pl.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *