Depresja? Nie czekaj z reakcją

23 lutego obchodzimy Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. Światowa Organizacji Zdrowia szacuje, że na zaburzenia ze spektrum depresji cierpi około 350 mln ludzi na całym świecie. Z powodu wciąż żywych stereotypów na temat korzystania z pomocy psychoterapeuty i psychiatry, wiele potrzebujących osób nie decyduje się na psychoterapię czy nawet konsultację ze specjalistą.

– Każdy z nas ma momenty w życiu, kiedy boryka się ze smutkiem czy obniżonym nastrojem – to jest naturalne. Najczęściej nasze zasoby wewnętrzne, a także wsparcie najbliższego otoczenia pomagają powrócić do stabilności emocjonalnej. Czasami jednak to nie wystarczy – tłumaczy Agnieszka Roguska z Ośrodka Psychoterapii TRZECI BIEGUN. – Trudnością jest uznanie przed samym sobą potrzeby pomocy i wsparcia. Jest to jednak warunek konieczny do rozpoczęcia leczenia depresji. Nie skazujmy się na cierpienie w samotności. – mówi Agnieszka Roguska.

Objawy depresji

Poziom świadomości na temat objawów depresji jest bardzo niski. Cierpiący leczą się m.in. na bóle kręgosłupa, problemy kardiologiczne lub gastryczne, nie doceniając udziału psychiki w wymienionych chorobach. Co może wskazywać na depresję?

  • Smutek, obniżony nastrój utrzymuje się od wielu tygodni lub miesięcy.

  • Otoczenie próbuje nas rozweselić, zmienić nasze nastawienie, pokazać „jasne” strony, natomiast stosowane zabiegi nie przynoszą żadnych efektów.

  • Nieustająco towarzyszą nam negatywne myśli, które dewaluują nasze poczucie wartości, sprawczości i wewnętrzne zasoby.

  • Przeżywamy dotkliwe poczucie winy. Oskarżamy się za swoją niemoc, wyczerpanie i nieumiejętność zrealizowania wyznaczonych celów.

  • Cierpimy z powodu fizycznego bólu (kręgosłupa, serca, układu pokarmowego), zaburzenia snu, braku koncentracji i energii.

  • Pojawiają się myśli samobójcze.

Jak szukać pomocy?

– Aby zdiagnozować zaburzenia depresyjne, powinniśmy skonsultować się z psychiatrą lub psychoterapeutą – tłumaczy Anna Szary, psychoterapeutka z Ośrodka TRZECI BIEGUN. – Od psychiatry możemy uzyskać wsparcie w postaci farmakoterapii, jeśli zajdą ku temu przesłanki medyczne. Z terapeutą możemy umówić się na psychoterapię. Pomoże nam ona dostrzec destrukcyjne mechanizmy psychologiczne, które wpędzają nas w depresję. Psychoterapia pomaga chronić się przed kolejnymi nawrotami depresji , takiego zabezpieczenia nie dają same leki – dodaje Anna Szary.

Profilaktyka depresji

O ile nie dotknęła nas kliniczna depresja, która bezwzględnie wymaga specjalistycznego leczenia, możemy pomóc sobie sami. Co warto zrobić w trosce o swoje zdrowie?

  • Dbaj o bliskie relacje z innymi ludźmi – bliskie, szczere i autentyczne relacje z innymi pozwalają cieszyć się lepszym zdrowiem psychicznym. Tendencja do izolowania się w sytuacji obniżonego nastroju, „żeby nie być problemem dla innych”, pozbawia nas możliwości uzyskania wsparcia i odreagowania napięć poprzez rozmowę. Pamiętajmy, że nie jesteśmy samowystarczalni, potrzebujemy kontaktów z otoczeniem, by czuć się spełnioną i wartościową osobą.

  • Troszcz się o relację ze sobą samym – zwracaj uwagę na to, jak o sobie myślisz. Kontaktowi ze sobą samym sprzyja relaksacja, modlitwa, medytacja, czasem jedynie chwila skupienia się na własnych myślach. Bardzo pomocne może być pisanie pamiętnika. Jeśli jesteś w nie najlepszej relacji ze sobą, nie lubisz siebie, nie akceptujesz, warto w takiej sytuacji skorzystać z psychoterapii.

  • Wysypiaj się – w profilaktyce depresji ogromne znaczenie ma ilość godzin snu, a także miejsce spania. Regularny, odpowiednio długi i ciągły sen (bez wybudzania się w nocy) umożliwia regenerację układu nerwowego.

  • Regularnie ćwicz – wyniki wielu badań potwierdzają, że osoby regularnie uprawiające aktywność fizyczną cieszą się lepszym nastrojem i mniejszą skłonnością do depresyjności, a także mają lepszą samoocenę. By zrozumieć istotę tego zjawiska, wielu badaczy zwraca uwagę na endorfiny – substancje wytwarzane przez organizm podczas wysiłku fizycznego, które działają m. in. przeciwbólowo, uspokajająco i poprawiają nastrój. Korzyści z regularnych ćwiczeń to także redukcja poziomu hormonów stresu. W ciągu dnia spotyka nas wiele stresujących sytuacji. Bez możliwości fizycznego odreagowania napięć, niemożliwy jest głęboki odpoczynek i relaks. Wybierz taką aktywność, jaka sprawia Ci przyjemność, najlepiej w towarzystwie, jakie lubisz.

  • Korzystaj ze wsparcia w rozwiązywaniu problemów – to co często przeszkadza nam w rozwiązywaniu problemów życiowych, zawodowych czy osobistych, to panujący kult niezależności i samowystarczalności. Jesteśmy przekonani, że sami musimy sobie ze wszystkim poradzić. Tymczasem warto rozejrzeć się wokół siebie i skorzystać np. ze wskazówek zawartych w dobrej literaturze psychologicznej, zaleceń trenera rozwoju osobistego czy wsparcia psychologa lub psychoterapeuty.

RE:akcja w depresji

Z okazji Ogólnopolskiego Dnia Walki z Depresją Ośrodek Psychoterapii TRZECI BIEGUN z Wrocławia organizuje akcję edukacyjną pod tytułem „RE:akcja w depresji”. W ramach akcji odbędą się bezpłatne konsultacje z psychoterapeutami oraz warsztaty związane z tematyką radzenia sobie z depresją i stresem.

– Celem akcji „RE:akcja w depresji” jest propagowanie rzetelnej wiedzy na temat objawów i sposobów leczenia depresji – tłumaczy Anna Szary, psychoterapeutka z Ośrodka Psychoterapii TRZECI BIEGUN. – W ramach akcji przez cały marzec zapraszamy na bezpłatne konsultacje osoby cierpiące na objawy choroby. Został także zaplanowany cykl trzech warsztatów, poświęconych tematyce stresu, depresji i metod radzenia sobie z tą chorobą – dodaje Anna Szary.

Dokładne informacje oraz zapisy na konsultacje i warsztaty związane z Wrocławską Akcją Psychoedukacyjną „RE:akcja w depresji” dostępne są na stronie www.3biegun.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *