Artykuły zdrowie

Jak zadbać o nerki?

Każdego dnia usuwają toksyny z niemal 200 litrów krwi! Zdrowe nerki to skarb, o który trzeba wyjątkowo dbać. Obejmuje to m.in. zbilansowaną dietę, picie dużej ilości płynów, ale też rozsądne stosowanie leków przeciwbólowych i unikanie suplementów z niesprawdzonych źródeł.

Bez zdrowych nerek nasz organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Te niezwykle ważne organy usuwają z krwi pozostałości z trawienia pokarmów i rozpadania się komórek. Niestety, są też obciążone ryzykiem wielu chorób. Niektóre schorzenia nerek mogą rozwijać się bezobjawowo nawet przez 20 lat!

Jakie są choroby nerek?

Dbanie o zdrowe nerki pomoże zapobiec wielu powikłaniom. Choroby nerek dzieli się na wrodzone i nabyte. Pierwsze to m.in. wielotorbielowość nerek i Zespół Alporta. W grupie chorób nabytych znajduje się m.in. kamica nerkowa, zapalenie nerek, nowotwór nerki, a także uszkodzenie tych narządów w wyniku choroby. Szczególnie podstępna i niebezpieczna jest przewlekła niewydolność nerek – potrafi przez wiele lat nie dawać żadnych objawów, ostatecznie jednak prowadząc do trwałego upośledzenia funkcji tych narządów.

Czego unikać, żeby nerki były zdrowe?

Mimo iż większość z nas jest świadoma funkcji nerek i chce o nie dbać, często dla własnej wygody czy pod wpływem zachcianek sabotujemy ich pracę. W rzeczywistości bowiem zdrowe nerki chcą tylko tego, co jest powszechnie uznawane za zdrowe. Niektóre nawyki są dla nich szczególnie destrukcyjne.

Jeśli chcesz, by twoje nerki działały prawidłowo, unikaj przede wszystkim:

Nadmiaru soli w diecie. Sól w niewielkich ilościach poprawia smak potraw i nie szkodzi. Jednak nadmiar soli sprzyja nadciśnieniu tętniczemu – chorobie, która uszkadza nerki.

Nadużywania niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Aspiryna, ibuprofen i inne leki z tej grupy mogą przynieść ulgę w bólu i obniżyć gorączkę, jednak na dłuższą metę są toksyczne dla nerek. Zmniejszają bowiem przepływ krwi przez kłębuszki nerkowe. Podobne działanie wykazuje stosowany zbyt często i w dużych dawkach paracetamol. Najlepiej unikać samoleczenia, a w razie poważniejszych dolegliwości zasięgnąć porady lekarskiej.

Diet proteinowych (diet, w których zwiększa się spożycie białek kosztem węglowodanów i tłuszczów) – odchudzanie takie bardzo obciąża nerki.

Niektórych leków, przede wszystkim moczopędnych i przeczyszczających. Należy też uważać na suplementy diety oraz mieszanki ziół o nie do końca sprawdzonym składzie. Zamiast eksperymentować na sobie, lepiej zapytać lekarza o naturalne substancje przeciwdziałające różnym dolegliwościom.

Papierosów i alkoholu. Palenie atakuje nerki z kilku stron. Przede wszystkim zwiększa ryzyko rozwoju raka nerek i pęcherza. Destrukcyjnie wpływa też na układ krwionośny, powodując zawężenie i stwardnienie tętnic. Konsekwencją m.in. miażdżycy jest zmniejszony dopływ krwi do nerek, a to bardzo źle wpływa na ich pracę! Natomiast regularne picie alkoholu może doprowadzić do uszkodzenia zarówno nerek, jak i wielu innych narządów (m.in. wątroby). Mit, że piwo dobrze robi na nerki, lepiej włożyć między bajki. Wprawdzie działa ono moczopędnie, jednak zawiera alkohol, który negatywnie wpływa na cały nasz organizm.

Jak dbać o nerki?

Oczywiście nie wystarczy unikać czynników zaburzających pracę nerek, by zachować te narządy w zdrowiu i dobrym funkcjonowaniu. Warto na co dzień pamiętać o ważnych zasadach, które przyczyniają się nie tylko do ochrony nerek, ale też do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu.

Jeśli chcesz mieć zdrowe nerki, pamiętaj o poniższych zasadach:

Dużo pij. Zbyt mała ilość płynów w diecie prowadzi do zagęszczenia produktów przemiany materii we krwi. To z kolei może skutkować odkładaniem się w nerkach złogów, które po jakimś czasie dadzą o sobie znać w postaci kamieni. Dorosły człowiek powinien pić od 1,5 do 3 litrów płynów dziennie. Więcej powinni pić mężczyźni (są oni też bardziej narażeni na choroby nerek!). Więcej pijemy w upalne dni. Więcej muszą też pić kobiety w ciąży i karmiące piersią. Najlepiej pić niegazowaną wodę mineralną. Małymi łykami, regularnie w ciągu całego dnia. Nie czekając na pragnienie, które świadczy już o odwodnieniu organizmu!

Często odwiedzaj toaletę. Potrzeba oddawania moczu jest naturalną konsekwencją zwiększenia przyjmowania płynów. W żadnym wypadku nie przetrzymuj moczu – powoduje to bowiem namnażanie bakterii, które mogą wywołać zapalenie dróg moczowych.

Dbaj o zdrowie. Niektóre choroby są zabójcze dla nerek. Należą do nich m.in. cukrzyca, nadciśnienie i choroby serca. Profilaktyka chorób nerek wymaga więc profilaktyki również tych groźnych schorzeń.

Dbaj o prawidłową masę ciała. Nadwaga i otyłość sprzyjają nie tylko chorobom nerek, ale też cukrzycy i nadciśnieniu, które do nich doprowadzają. Kontrolowanie masy ciała wymaga nie tylko zbilansowanej diety, ale też regularnej aktywności fizycznej. Ćwicz minimum 3 razy w tygodniu po 30 minut. Najlepiej wybierz trening aerobowy, np. jazdę na rowerze, bieganie, Nordic Walking czy zumbę.

Dbaj o dietę. Zbilansowana dieta nie tylko pomaga utrzymać prawidłową masę ciała, ale też m.in. uniknąć podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi. Nie przesadzaj z ilością spożywanych białek, z umiarem jedz m.in. szpinak, szczaw, rabarbar i botwinkę – zawierają one dużą ilość szczawianów, które sprzyjają odkładaniu się złogów w nerkach. Pozytywnie na te organy działają za to m.in. żurawina, brzoskwinie, ogórki, pomarańcze, czarne porzeczki i agrest.

Pamiętaj też o regularnym badaniu nerek. Obejmuje to badanie ogólne moczu i oznaczenie stężenia kreatyniny we krwi. Każdy powinien wykonywać je co 2-3 lata, a osoby po 55. roku życia – co 12 miesięcy. Pacjenci znajdujący się w grupie ryzyka (np. obciążeni genetycznie, chorzy na cukrzycę) powinni badać nerki co pół roku.

undefined

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *