Artykuły dziecko,  Ciąża

Jesteś w ciąży? Zadbaj o magnez!

Zdrowie niemowlaka w ogromnym stopniu zależy od kondycji mamy, dlatego kobiety w ciąży muszą bardzo dbać o siebie, a zwłaszcza o to, jak się odżywiają. Dieta ciężarnej powinna być zróżnicowana, bogata w wartościowe makro- i mikroelementy, a do najważniejszych składników zalicza się tu magnez.

 

Wyższe zapotrzebowanie

 

Dzienne zapotrzebowanie na magnez jest wyższe niż w przypadku innych pierwiastków, a to dlatego, że bierze on udział w bardzo wielu procesach życiowych. W okresie ciąży dobowa dawka magnezu powinna być wyższa o około 35 procent, aby zaspokoić potrzeby tak matki, jak i dziecka. Zalecana dawka to około 310 mg na dobę, ale w drugim trymestrze, mniej więcej od 22. tygodnia ciąży, zapotrzebowanie na magnez jest jeszcze wyższe, na poziomie około 350-400 mg. Na pewno więc nie można pomijać tego składnika w swoim ciążowym jadłospisie.

 

Magnez a ciąża

 

Magnez w ciąży odgrywa wyjątkowo ważną rolę. Bez niego wzrasta ryzyko groźnego skurczu mięśni oraz macicy, co w efekcie może doprowadzić do poronienia albo przedwczesnego porodu. Często też zdarza się, że przy niedoborach magnezu dzieci rodzą się ze zbyt niską masą ciała – magnez jest odpowiedzialny za proces kostnienia kości płodu oraz prawidłowy rozwój całego organizmu, jeśli więc tego pierwiastka jest za mało, dziecko nie rośnie w prawidłowym tempie. Ponadto niedobór magnezu może doprowadzić do rzucawki, która stanowi bezpośrednie zagrożenie dla ciąży. W przypadku komplikacji porodowych wysokie stężenie magnezu we krwi może pozytywnie wpłynąć na leczenie.

Niski poziom magnezu skutkuje nieprzyjemnymi dolegliwościami. Kobiety w ciąży z powodu niedoboru tego składnika często skarżą się na bolesne skurcze w łydkach, napięcia mięśni kręgosłupa, zaburzenia rytmu serca, mrowienie i drętwienie kończyn. Pojawiają się też większa drażliwość, depresja, kłopoty ze snem, co przekłada się na gorszy rozwój płodu.

 

Suplementacja – czy pomaga?

 

Najzdrowszy sposób na zwiększenie poziomu magnezu to oczywiście odpowiednio zbilansowana dieta zawierająca między innymi orzechy, produkty zbożowe, rośliny strączkowe, winogrona, banany i kiwi. Jednak w ciąży, gdy dochodzi do poważnych zmian hormonalnych, z moczem wydalana jest większa niż zazwyczaj ilość magnezu, toteż lekarze bardzo często zalecają dodatkową suplementację. Najlepsze będą preparaty przygotowane właśnie z myślą o ciężarnych kobietach, zawierające zalecane dawki tego pierwiastka. Trzeba też pamiętać o tym, że nieprawidłowe przyjmowanie leków z magnezem może wstrzymać bóle porodowe, jako że jest to pierwiastek odpowiedzialny za przewodnictwo nerwowe – jego nadpodaż będzie równie szkodliwa co niedobór.

Jeśli równolegle stosowana jest także suplementacja żelaza, to koniecznie trzeba oba preparaty przyjmować oddzielnie, najlepiej w odstępach co najmniej dwugodzinnych. Żelazo i magnez to pierwiastki, które wzajemnie się zwalczają, zatem dostarczane do organizmu w tym samym czasie tracą część swoich cennych właściwości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *