Artykuły medyczne,  Artykuły zdrowie

Kasze w diecie? Zawsze warto!

Jeszcze nie tak dawno ziemniaki wcale nie stanowiły podstawy dań obiadowych. Rolę tę odgrywały kasze, może nie tak różnorodne, jak obecnie, ale pod wieloma względami przewyższające ziemniaki i wcale nie chodzi tu o subiektywne walory smakowe, ale o wartość odżywczą.

 

Kasza dobrze działa na trawienie

Kasze – praktycznie wszystkie, choć głównie te grubsze – są bardzo bogatym źródłem błonnika. Jest to zbiorcza nazwa wielu podobnych pod względem budowy substancji chemicznych, których ludzki organizm nie potrafi rozkładać. Błonnik przechodzi więc praktycznie nienaruszony do jelita, gdzie pełni kilka ważnych funkcji – stanowi pożywkę dla pożytecznych bakterii, a także działa jak szczotka, przyczyniając się do usuwania niestrawionych resztek, a czyste jelita pracują lepiej i równo, nie dając objawów charakterystycznych dla zaparć czy wzdęć.

 

Kasze – źródło witamin i minerałów

Wystarczy odrobina wyobraźni, aby zrozumieć, dlaczego kasze są tak cennym składnikiem wielu posiłków. Otóż produkuje się je z mniej lub bardziej przetworzonych ziarniaków zbóż, a więc nasion. Te z kolei są prawdziwymi fabrykami metabolicznymi, bo mimo swojej skromnej wielkości są gotowe w odpowiednich warunkach przeprowadzać praktycznie wszystkie procesy właściwe dojrzałym roślinom, co wymaga odpowiedniego arsenału biochemicznego. Dlatego właśnie zboża odkładają w ziarniakach witaminy, enzymy, minerały, związki chemiczne o szczególnym znaczeniu. Wprawdzie w trakcie przetwarzania ziaren do postaci kasz część z nich zostanie bezpowrotnie zniszczona w wyniku warunków procesów technologicznych, to w mniej przetworzonych kaszach zawsze pozostaje sporo między innymi żelaza, fosforu, potasu, wapnia, białek, witamin z grupy B, kwasu foliowego, a czasem także krzemu i innych mikroelementów.

 

Po jaką kaszę sięgnąć?

Tak naprawdę każda kasza ma nieco inne właściwości i warto każdą z nich włączyć do diety, choć pomysłów na ich wykorzystanie jest wiele. W przypadku osób przejawiających większą aktywność fizyczną bardzo cenne będą najmniej przetworzone kasze, na przykład pęczak albo kasza gryczana, które zawierają wiele białek i mikroelementów (są to kasze niezbyt mocno przetworzone). Kasza jaglana z kolei zalecana jest szczególnie dla osób, które szczególną wagę przykładają do stanu zdrowia skóry – zawiera krzem (budulec włosów, skóry i paznokci), miedź (katalizator komórkowy) oraz fosfor (pierwiastek niezbędny do budowy każdej komórki), a to też tylko niektóre cenne substancje.

 

Kasza kukurydziana i ryżowa, ta ostatnia znana w formie kleiku ryżowego, to sposób na uspokojenie pracy przewodu pokarmowego, oczyszczenie go oraz dostarczenie niemałej ilości energii. Są to produkty lekkostrawne, choć obie kasze mocno różnią się pod względem zawartych w nich minerałów. Spore ilości węglowodanów zawiera też kuskus, a z kolei kaszka manna jest wybitnie lekkostrawna, więc dla każdej z nich znaleźć można wiele zastosowań w diecie nie tylko zrównoważonej, ale również leczniczej.

 

Dlaczego właśnie kasze?

Oczywiście wszystkie substancje, które zawarte są w kaszach, można dostarczyć też do organizmu na wiele innych sposobów. Warto jednak skusić się na włączenie do diety kasz choćby z tego względu, że nawet te dość mocno przetworzone, jak kuskus czy kaszka manna, są nadal produktami naturalnymi, zdecydowanie mniej przetworzonymi niż frytki (nawet pomijając smażenie i inne metody obróbki cieplnej) czy purée ziemniaczane, a im niższy stopień przetworzenia, tym niższa szkodliwość produktów spożywczych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *