Artykuły medyczne,  Artykuły zdrowie

Nasiona Chia – moc witamin odkryta przez Azteków

Nasiona Chia a dieta

Dietetycy wskazują, że nasiona chia zawierają wiele cennych składników odżywczych, a ich jedzenie poprawia samopoczucie i stan zdrowia. Co ciekawe, chia to bardzo stara roślina, pochodząca z centralnej i południowej części Meksyku i Gwatemali. Była uprawiana już przez Azteków, w czasach prekolumbijskich. Aztekowie, z uwagi na cenne właściwości, jakie posiada, zaliczali ją do najważniejszych pokarmów, jakie spożywali. Przez wiele lat nasiona chia były używane jako podstawowe pożywienie dla Indian, którym wystarczyła już jedna łyżeczka nasion, aby maszerować przez 24 godziny bez przerwy.

Słowo “chia” pochodzi od “chian”, czyli “oleisty” [ w języku nahuatl].

Właściwości nasion Chia

Nasiona chia należą do tzw. super żywności [superfood], czyli bardzo wartościowej żywności roślinnej. Wydają się małymi i niepozornymi ziarnami, ale stanowią ogromne źródło kwasów Omega 3 i Omega 6, a także: antyoksydantów, białka, błonnika, witamin z grupy B i magnezu.
Nasiona chia mają wysokie właściwości energetyczne i zdolność zatrzymywania wody. Dlatego są szczególnie polecane dla sportowców. Nasiona te zapewniają odpowiednie nawilżenie organizmu i dają uczucie sytości. Spowalniają, też, rozkład węglowodanów na cukry proste, dlatego są polecane dla diabetyków.

Zastosowanie Chia

Nasiona chia można przyjmować w postaci całych nasion, lub w zmielonej formie. Dodaje się je do jogurtów, sałatek, deserów, płatków owsianych i pożywczych koktajli. Są używane jako zagęstnik do sosów, babeczek i ciast. Są też bardzo dobrym dodatkiem do świeżego, pieczonego chleba.
Bardzo ciekawą formą spożywania nasion chia jest przygotowanie owsianki z nasionami chia, więcej tutaj. W tym celu miesza się nasiona chia z płatkami orkiszowymi, mlekiem kokosowym. bananem, pociętym na kawałki i jagodami goji. Dla wzmocnienia aromatu można dodać odrobinę cynamonu. Taki sposób na śniadanie zapewni energię i siłę na cały dzień.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *