Artykuły medyczne,  Artykuły odżywianie

Nie daj się złamać, czyli profilaktyka osteoporozy

Rozwija się wiele lat, podstępnie i bezobjawowo. Może się pojawić w różnym wieku, najczęściej jednak dotyczy osób starszych – kobiet w okresie menopauzalnym i mężczyzn po 65. roku życia. Polega na powolnej demineralizacji i osłabianiu kości. Jej pierwszym klinicznym objawem, świadczącym jednocześnie o zaawansowaniu choroby, bywa złamanie. Osteoporoza. Co zrobić, by jej uniknąć?

O zdrowe kości należy dbać przez całe życie. To, na ile będą silne, zależy od odżywiania się i sposobu życia już od najmłodszych lat. Rozwój kości trwa do około 35 roku życia – to wtedy osiągają swoją maksymalną gęstość. Wprawdzie proces ich odnowy nigdy się nie kończy, z upływem lat jednak zachowanie równowagi między procesami niszczenia i odbudowy ich struktury, okazuje się coraz trudniejsze. Osoby starsze stają wówczas przed zadaniem specjalnym: odpowiednim wspomaganiem organizmu.
Przez żołądek do… zdrowia
Profilaktyka osteoporozy polega na dostarczeniu organizmowi odpowiedniej ilości wapnia. Układ kostny to prawdziwy magazyn tego pierwiastka. Od jego zawartości w kościach zależy ich twardość i odporność na złamania. Wapń jest jednak niezbędny do prawidłowego funkcjonowania wielu innych narządów, jeśli więc zabraknie go w pożywieniu, organizm sięga po zapasy zgromadzone w kościach. Dlatego warto zadbać, by w naszych posiłkach nigdy go nie zabrakło.
Bogatym i łatwo dostępnym źródłem wapnia jest mleko i wszelkie jego przetwory, a także jajka, sardynki, łosoś, orzechy, migdały i suszone figi. Około 1500 mg wapnia dziennie pozwoli zapewnić naszym kościom zdrowie i dobrą kondycję.
Pisząc o wapniu nie można pominąć witaminy D. To właśnie ona jest „katalizatorem” prawidłowego wchłaniania tego pierwiastka w organizmie. Witaminę D znajdziemy w maśle, żółtkach jaj, tłustych rybach i tranie. Przede wszystkim jednak jest ona wytwarzana w naszej skórze pod wpływem światła słonecznego. 15 minut przebywania na słońcu wystarczy, by organizm wyprodukował jej dzienną, niezbędną dawkę.
 
Wspomniane wcześniej przetwory mleczne są również bogate w pełnowartościowe białko – kolejny składnik, niezbędny do prawidłowej budowy kości. Źródłem białka, a ponadto wartościowych witamin, są też owoce, warzywa i zboża. Warto o nich pamiętać także z tego powodu, że dieta, w której przeważają pokarmy pochodzenia zwierzęcego, w szczególności mięso, powoduje wypłukiwanie wapnia z organizmu.
Chcąc zachować zdrowe, silne kości powinniśmy zrezygnować, albo przynajmniej mocno ograniczyć spożywanie alkoholu, kawy i napojów gazowanych. Niekorzystny wpływ na procesy odnowy tkanki kostnej ma również palenie papierosów.
 
Spacer po zdrowie
Ogromną rolę w utrzymaniu zdrowych, silnych kości, ma aktywność fizyczna. Równomierne, systematyczne obciążanie mięśni, kości i stawów, jest czynnikiem pobudzającym procesy odbudowy układu kostnego. Warto zaznaczyć, że nie chodzi tu o forsowny wysiłek. Umiarkowane ćwiczenia, o średnim natężeniu, będą nie tylko przyjemniejsze – przyniosą dużo lepszy efekt.
Dla stymulacji procesów kościotwórczych najlepszą formą ruchu wydaje się spacer. Powinien on być nieco szybszy niż w trakcie zwyczajnej przechadzki. Dobry jest również jogging, taniec, czy zyskujący ostatnio ogromną popularność również wśród seniorów – nordic walking. Jeśli ktoś lubi pływać lub jeździć na rowerze – śmiało może się oddać swoim przyjemnościom. 30 minut codziennego ruchu jest tym, za co nasze kości na pewno się odwdzięczą.
Źródło: Promedica24
_________
O Promedica24:
Firma Promedica24 od 2004 roku świadczy usługi pielęgniarskie i opiekuńcze dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych w Niemczech, Austrii i Polsce. Personel Promedica24 opiekuje się osobami chorymi w domach prywatnych, szpitalach, sanatoriach, domach opieki i innych placówkach służby zdrowia.
Strona główna: http://www.promedica24.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *