O bieganiu w miastach słów kilka

3af2d21bd1b34518815b377935df87d4

Moda na bieganie towarzyszy nam już od kilkudziesięciu lat. W zasadzie znana nam nowożytność, liczona od lat siedemdziesiątych XX wieku, oparta jest w dużej mierze na sporcie. Z jednej strony istnieje potężny przemysł sportu komercyjnego, zawodowego, którego gwiazdy oglądane są przez miliony kibiców na całym świecie, z drugiej strony sport jest coraz częściej także aktywną pasją, uprawianą w pojedynkę. wokół jednego i drugiego rodzaju sportu narósł potężny przemysł, dzięki którem można kupić różnego rodzaju gadżety, ubrania, suplementy itp.

Bieganie bieganiu nierówne

Biegają dziś niemal wszyscy. Trudno znaleźć osobę, która przynajmniej przez jakiś czas nie próbowała biegać w celu poprawy kondycji czy zrzucenia zbędnych kilogramów. Warto jednak pamiętać, ze bieganie nie zawsze jest zdrowym sportem. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, w których po latach mało aktywnego trybu życia zaczynamy nagle intensywnie uprawiać sport. Niestety, nie można tak beztrosko przeskoczyć z życia bez ćwiczeń fizycznych do życia, w którym codziennie trenujemy. Nie dość, że nasze mięśnie i układ krążeniowo-oddechowy nie są przygotowane na takie przeszkody, to jeszcze z powodu wieloletniego bezruchu nasze stawy bardzo szybko poddadzą się kontuzji. Zanim zaczniemy rozważać start w maratonie powinniśmy przez co najmniej kilka miesięcy racjonalnie trenować: racjonalnie, to znaczy planowo i zdroworozsądkowo zaczynać od niewielkich obciążeń, by z czasem sukcesywnie je zwiększać. Tylko taka metoda pozwala nam zaadaptować się do wysiłku i nie ryzykować kontuzją. Dodatkowo początki biegania mogą polegać niekoniecznie na bieganiu w plenerze: lepszym rozwiązaniem, zwłaszcza dla osób dość ciężkich bądź takich, które od lat nie trenowały, będzie bieganie na orbitreku. Taki rodzaj wysiłku pozwoli przede wszystkim oszczędzać stawy i da nam czas niezbędny do poprawy wydolności całego organizmu.

Bieganie w mieście

W miastach biega coraz więcej osób.  Powstają kluby zrzeszające osoby biegające, dzięki którym można biegać w grupie i poznać osoby, które mają podobne pasje do naszych; zawsze można w nich liczyć na porady biegaczy bardziej zaawansowanych oraz na wskazanie dobrych lokalizacji do biegania. Właśnie lokalizacja jest często niedoceniana, zwłaszcza przez początkujących biegających. niestety, choć może zabrzmieć to nieco żartobliwie, jeśli chcemy uprawiać zdrowe bieganie to warto wyjechać z miasta lub przynajmniej szukać takich tras, które prowadzą z dala od ciągów komunikacyjnych. Trzeba pamiętać, że podczas biegu rośnie nam tętno, a puca pobierają więcej tlenu z otoczenia: im dłużej biegniemy, tym bardziej nasz organizm łaknie powietrza. Jeśli będziemy biegali w miejscu, w którym jest smog lub inne zanieczyszczenia, możemy być pewni, że znajdą się one w naszych płucach, a chwilę później — w krwioobiegu. Możemy starać się zminimalizować ryzyko nasycenia ciężkimi metalami, używając specjalnych maseczek przeciwsmogowych lub instalując przynajmniej w domu specjalne urządzenia, filtrujące powietrze, takie jak oczyszczacze sharpa dostępne tutaj. Biegając w zanieczyszczonym powietrzu wraz z tlenem dostarczamy naszym płucom także setki czynników chorobotwórczych: dziś już nikt nei kwestionuje wyników badań, które wskazują ,że powietrze zanieczyszczone choćby spalinami samochodowymi są jedną z najważniejszych przyczyn chorób nowotworowych. Aby unikać takiego ryzyka, powinniśmy ograniczać aktywność fizyczną w miejscach, które są narażone na zanieczyszczone powietrze: nie biegamy więc w pobliżu ruchliwych ulic, zakładów przemysłowych, ciepłowni itp.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *