Poradniki

Poznaj zasady pracy przy biurku

Wady postawy i schorzenia kręgosłupa prędzej czy później dopadną każdego. Ciągłe nadwyrężanie kręgosłupa przez nieprawidłową pozycję ciała skutkuje przede wszystkim utratą komfortu swobodnego poruszania się.

Dolegliwości kręgosłupa związane są z jego obciążeniem. Nieważne czy siedzimy czy leżymy. W każdej pozycji można narazić swój kręgosłup na ból i różne inne przypadłości, które niestety z biegiem lat mogą się pogłębiać. Dlatego niezwykle istotne jest by w porę zadbać o prawidłową postawę ciała. Musisz wiedzieć w jaki sposób możesz oddziaływać na swoją sylwetkę w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych. Jeśli uczestniczysz w szkoleniach BHP koniecznie zwracaj uwagę na tego typu informację. Osoby dbające o zasady bhp lub prowadzące szkolenia BHP Kraków, tak jak firma Grupa Jezierski Tomasz Jezierski zawsze o tym wspominają. Szczegółowe informacje o szkoleniach BHP w zakładce szkolenia BHP Kraków

Pozycja siedząca przy biurku wydaje się być jedną z bezpieczniejszych zaraz po leżącej. Jest to złudne przekonanie. Trzeba mieć na uwadze, że faktyczne odciążenie kręgosłupa następuje tylko w sytuacji prawidłowego stanowiska pracy. Nie wystarczy tak po prostu oprzeć rąk lub w dowolnej pozycji trzymać nóg, jak to zwykle się dzieje. Prawidłowa postawa sprowadza się do utrzymania poszczególnych części szkieletu zgodnie z ich naturalnym dopasowaniem, bez żadnego nacisku, ocierania lub nakładania.

10 zasad prawidłowej postawy przy biurku.

  1. Dobierz wysokość fotela i biurka.
  2. Ustaw oparcie i podłokietniki. Oparcie fotela powinno posiadać naturalne wygięcie zgodne z układem kręgosłupa.
  3. Ustaw położenie klawiatury. Powinna być ułożona tak, aby nadgarstek tworzył z przedramieniem linię prostą.
  4. Ustaw monitor. Powinien znajdować się od oczu  w odległości 40-75 cm.
  5. Nie wykrzywiaj się.
  6. Miej wyprostowane plecy.
  7. Łokcie trzymaj blisko siebie lub oprzyj na oparciach.
  8. Nogi w kolanach utrzymuj pod kątem prostym.
  9. Stopy ułóż płasko na podłoże lub na podnóżku.
  10. Podczas długiej pracy przy biurku rób przerwy na gimnastykę lub mały spacer choćby po pokoju.

Pracodawcy nie w każdej firmie dbają o właściwe meble i ich ergonomiczny kształt. Dlatego podstawową zasadą jest samoświadomość. Nawet jeśli nie ma najlepszych warunków do pracy w pozycji siedzącej, a krzesło i stół dalece odbiega od porządnych właściwości – sam zadbaj o swoje zdrowie. Najbardziej uniwersalna zasada to wyprostowana pozycja ciała. Czy stoisz czy siedzisz, nieważne wyprostowane plecy powinny być nawykiem. Wówczas niezależnie od okoliczności i otoczenia zawsze wykonasz minimum dla swojego kręgosłupa.

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *