Artykuły zdrowie,  Poradniki

Stres – wspólczesne fakty i mity

„Brak stresu to śmierć” – tak napisał twórca teorii stresu Hans Selye, XX wieczny lekarz, który badaniom stresu poświęcił całe swoje życie. Co jednak z tego wynika?

„Brak stresu to śmierć” – tak napisał twórca teorii stresu Hans Selye, XX wieczny lekarz, który badaniom stresu poświęcił całe swoje życie. Selye też jako pierwszy postawił hipotezę, że źródłem wielu chorób somatycznych (nazwanych później psychosomatycznymi) jest negatywny stres.

Dzisiaj wielu badaczy uważa, że wszystkie choroby mają swój początek w stresie. Jako psychoterapeuta i trener biznesu widzę ogromne znaczenie tego zjawiska w życiu moich Klientów.

I tak w pracy psychoterapeuty: przewlekły lub silny stres jest przyczyną zaburzeń nerwicowych (a w skrajnej postaci psychoz), różnego rodzaju chorób psychosomatycznych – nadciśnienie, bóle głowy, zawały serca, astma, nerwobóle (wymieniając najbardziej popularne).

W pracy trenera biznesu: radzenie sobie ze stresem przez handlowców i  managerów jest podstawą ich pracy. Pracownicy Ci jak wiadomo są bardzo narażeni na stres, a brak radzenia sobie z nim jest przyczyną ich porażek negocjacyjnych, nieudanych (nieprzekonujących) prezentacji, nieumiejętności w zarządzaniu ludźmi i wreszcie prowadzi do wypalenia zawodowego.

33

Ale stres może być też (wbrew obiegowej wiedzy) zjawiskiem pozytywnym, gdyż powoduje, że wstajemy z łóżka i jesteśmy zmotywowani do realizacji celów życiowych. Byleby nie był za duży i bylebyśmy stosowali efektywne metody radzenia sobie ze stresem. A niestety większość metod wybieranych przez nas jest negatywna. A dlaczego? Bo jest prostsza i natychmiastowo działa.

Zacznijmy więc od metod nieefektywnych radzenia sobie z negatywnym stresem. Są wszechobecne:
1. Nadmierne korzystanie z Internetu i TV – bez realizacji określonych celów (np. zainteresowań) – to dotyka w dużej mierze nasze dzieci, żyjące bardzo często w świecie wirtualnym i nieradzące sobie przez to w rzeczywistości
2. Nadmierne picie alkoholu – codziennie (np. wieczorem po całym dniu pracy), co weekend (alkoholizm weekendowy rozpowszechniony wśród managerów); może to prowadzić do uzależnienia, które powoduje sprowadzenie całego życia do alkoholu (stąd alko – holizm); zjawisko to niestety znacząco narasta we współczesnym świecie

3. Papierosy, narkotyki – zjawiska, które docelowo prowadzą do śmierci

123

4. Nadmierne używanie środków przeciwbólowych i psychotropowych – grupa tych leków jest najczęściej sprzedawana w aptekach na całym świecie

5. Sex – bez miłości, dla odreagowania, tylko dla przyjemności, prowadzący do negatywnych zjawisk takich m.in. jak samotność, choroby (weneryczne, AIDS), seksoholizm

6. Hazard – prowadzi do uzależnienia, a tym samym do problemów finansowych

7. Nadmierne zakupy – nieraz przeradza się w zakupoholizm i także prowadzi często do zadłużania się

8. Objadanie się – szczególnie wieczorne i nocne, jako zadośćuczynienie za cały dzień stresów

9. Agresja – czyli przerzucanie swoich problemów najczęściej na najbliższych, co niszczy związki i psychikę dzieci
Pozostaje zatem pytanie jak efektywnie radzić sobie ze stresem? Macie własne, sprawdzone strategie oraz działania? Jeśli tak, podzielcie się nimi!

Więcej ciekawych treści na stornie:
Psychoterapia-Drzwi.pl – Ośrodek psychoterapii

2 komentarze

  • Bionaturalfit

    Artykuł o ważnej treści, ale trochę pobieżny, ale może tak miało być, bo prowokuje do dyskusji. Pozytywny wpływ stresu? A jak rozpoznać kiedy to eustres a kiedy dystres? Nie wiem do końca czy zjawisko stresu może być pozytywne. Uruchamia jedynie pierwotne mechanizmy walki lub ucieczki. W każdym razie, moim zdaniem należałoby powiedzieć o euforii, napięciu emocjonalnym czy pobudzeniu jeśli mowa o pozytywnych aspektach. Stres to już jednak sprawa negatywna ze względu na udział kortyzolu, który powoli i skutecznie degeneruje organizm. Jak sobie z tym radzić? Prosty sposób ale należy pamiętać o nim nie pomijając ani jednego elementu: 1. dobrze zbilansowana dieta bogata w NNKT oraz odpowiednią proporcje białek do węglowodanów. 2. picie dużej iloci wody mineralnej a nie źródlanej. 3. aktywność fizyczna oraz aktywność umysłowa inna niż ta w pracy. 4. Najważniejsza chyba moim zdaniem rzecz – higiena snu nie mniej niż 7 h na dobę. Jednak nie tylko o czas tu chodzi a o rytuał snu (godziny pójścia spać, jakość miejsca do snu i to co dzieje się podczas jego trwania).

  • Olek

    Długo miałem problem z codziennym stresem, spowodowanym pracą. Musiałem szukać pomocy u specjalistów, którzy przekierowali mnie na terapię mindfulness. Przyznam, że początkowo obawiałem się tego, nie wierzyłem jakoś w skuteczność takiej metody. Jednak już po kilku dniach działań dostrzegłem różnicę. Moje nastawienie do życia diametralnie się zmieniło, zacząłem dostrzegać to, czego do tej pory nie widziałem. Bardzo mnie to ucieszyło i nadal raz na jakiś czas uczestniczę w terapii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *