Jak unikać częstych przeziębień?

Jesienią, zimą i wiosną układ odpornościowy działa słabiej i łatwiej ulega atakom groźnych wirusów. Zdarza się, że po jednej infekcji zaraz zapadasz na następną? Jeśli tak, zastanów się, w jaki sposób możesz wesprzeć układ immunologiczny i pobudzić jego mechanizmy obronne.

Dbaj o siebie i wzmacniaj odporność

W chłodne pory roku wiele osób unika długich spacerów. Dlaczego? Ponieważ boją się, że zachorują. Tymczasem umiarkowany ruch na świeżym powietrzu wzmacnia odporność i zapobiega przeziębieniom.

Nawracającym infekcjom sprzyja też przepracowanie. Gdy czujesz, że jesteś przemęczony i dawno nie byłeś na urlopie, najwyższy czas zacząć to zmienić. Jeśli możesz, pozwól sobie na kilkudniowy wyjazd w góry lub nad morze. Jeżeli nie, spędź trochę czasu przyjemnie leniuchując, poczytaj książkę, posłuchaj ulubionej muzyki. Niedawno uporałeś się z przeziębieniem? Twój organizm tym bardziej potrzebuje odpoczynku. W rekonwalescencji niezwykle istotny jest efektywny, odpowiednio długi sen, trwający ok. 7-8 godzin. Kiedy masz problemy z zasypianiem, postaraj się wieczorem wyciszyć, nie jedz obfitej kolacji i przewietrz sypialnię.

Stres to kolejna przyczyna obniżonej odporności i zwiększonej podatności na infekcje. Nerwowe sytuacje wpływają na uwalnianie kortyzolu, który negatywnie wpływa na limfocyty i wytwarzanie przeciwciał. Rozładuj napięcie – poznaj kilka skutecznych technik relaksacyjnych, zapisz się na jogę, weź długą kąpiel.

Wzbogać dietę w warzywa i owoce, które są bogatym źródłem witamin i minerałów. Jedz fermentowane produkty mleczne, które zawierają pożyteczne szczepy probiotyczne. Żywe, korzystne bakterie pomagają zachować zrównoważoną mikroflorę jelitową i w ten sposób wzmacniają odporność organizmu.

Kiedy pojawią się objawy przeziębienia…

Kiedy dopadnie Cię infekcja wirusowa, nie próbuj jej „przechodzić”. Jeżeli chcesz uniknąć uciążliwych nawrotów, musisz wyleczyć ją do końca. Pozwól sobie na kilka dni odpoczynku w domu, pij herbatę z miodem, cytryną, malinami i napary ziołowe.

Ulgę w przeziębieniu przyniosą Ci leki przeciwbólowe, przeciwgorączkowe i preparaty na kaszel. Jeśli czujesz przykre pieczenie i drapanie w gardle, sięgnij po skuteczne tabletki do ssania z benzydaminą, która ma właściwości przeciwzapalne, przeciwbólowe i antyseptyczne, działa również miejscowo znieczulająco. To bardzo bezpieczny sposób na ból gardła u dorosłych i dzieci powyżej 6. roku życia.

W zwalczaniu częstych przeziębień pomagają leki przeciwwirusowe. Nawadniaj organizm, zwłaszcza w czasie gorączki. Pij jak najwięcej ciepłych napojów niegazowanych. Jeżeli doskwiera Ci wyjątkowo dokuczliwy katar – sięgnij po roztwór soli fizjologicznej.

Pamiętaj, że antybiotyk nie pomoże pozbyć się infekcji wirusowej. Można leczyć nim wyłącznie choroby wywołane przez bakterie. Jeśli będziesz stosował antybiotykoterapię za często, bez konsultacji z lekarzem, patogeny uodpornią się na działanie leku.

Jak zapobiegać nawracającym przeziębieniom? Nie spotykaj się z chorymi osobami i unikaj dużych skupisk ludzkich. Nie zapominaj o codziennej higienie. Starannie myj ręce: przez 20-30 sekund, używając wody z mydłem. Dopilnuj maluchy, by robiły to zawsze przed jedzeniem, po skorzystaniu z toalety, powrocie z podwórka lub od koleżanki.

lek. med. Damian Korzybski

Specjalista chorób wewnętrznych i specjalista chorób płuc

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *