Jak wesprzeć mikroflorę jelit po powrocie z wakacji?

Choć wyjazd na wakacje może być pretekstem do próbowania nowych smaków, niekiedy bardzo egzotycznych, nierzadko po urlopie układ pokarmowy potrzebuje wsparcia. Sprawdź, jak wesprzeć mikroflorę bakteryjną jelit po powrocie z podróży.

Egzotyczne kuchnie pełne są wyszukanych dań. Często próbowanie ich może zaburzyć równowagę naszej flory jelitowej. Na szczęście obfitują one także w potrawy, które zawierają naturalne probiotyki. Choć teoretycznie flora bakteryjna podróżnika lubiącego nowe smaki mogłaby się dzięki takim potrawom wzbogacić, nierzadko efektem nagłej zmiany sposobu żywienia jest biegunka podróżnych. Jak w takiej sytuacji wspierać wyjałowioną po biegunce na wakacjach mikroflorę jelit?

Biegunka podróżnych i co dalej?

Przed wyjazdem do egzotycznego lub dalekiego kraju warto odwiedzić lekarza medycyny podróży. Podpowie on nie tylko, czy przed odwiedzeniem regionu, do którego się wybierasz zalecane jest wykonanie szczepień oraz czy tereny te są zagrożone malarią i dengą. Co istotne, lekarz poleci także środki, które najlepiej sprawdzają się podczas leczenia biegunki podróżnych. Warto jednak wiedzieć, że nawet szybko wyleczona biegunka może wyjałowić mikroflorę bakteryjną jelit.

Mikrobiom może szybciej wrócić do równowagi, dzięki dodatkowemu wsparciu probiotyków, dlatego warto zapakować je do apteczki przed wyjazdem. Pamiętaj, że jeśli wybierasz się do ciepłych krajów, należy wybrać probiotyk w kapsułkach albo probiotyk w kroplach, który nie będzie wymagał przechowywania w lodówce.

Probiotyki w kuchniach świata

Nie tylko probiotyk w kapsułkach jest dobrym źródłem żywych kultur bakterii, które korzystnie wpływają na mikroflorę jelit i kondycję całego organizmu. Te dobroczynne bakterie są obecne także w wielu składnikach spożywczych. W kuchni polskiej należą do nich jogurty, kefiry i inne przetwory mleczne oraz kiszonki, szczególnie kapusta i ogórki. Chleb na zakwasie i żurek również są bogatymi źródłami dobrych bakterii.

Na wschodzie, szczególnie w Rosji i Ukrainie popularny jest kwas chlebowy, czyli fermentowany napój o lekko słodkim smaku. Także kuchnia azjatycka obfituje w przysmaki zawierające probiotyki. Należą do nich kimchi (ostra kapusta po koreańsku), tempeh (fermentowane tofu popularne w Indonezji) i pasta miso (soja fermentowana z brązowym ryżem, składnik dań kuchni japońskiej).

Jak wspierać zasiedlanie jelit przez dobre bakterie?

Jeśli podczas wyjazdu na wakacje cierpiałeś w wyniku biegunki, pamiętaj o kilku ważnych zasadach, które po biegunce mogą pomóc ci odzyskać równowagę mikroflory jelitowej. Przede wszystkim postaw na zdrową dietę bogatą w probiotyki i prebiotyki. Te ostatnie to substancje, które są pożywką dla dobrych bakterii i pomagają im się skutecznie namnażać. Znajdziesz je w cebuli, czosnku, szparagach, bananach i pszenicy. Unikaj także wszelkich pokarmów i napojów, które są niekorzystne dla jelit. Należą do nich alkohol, słodycze i produkty typu fast-food, a także tłuszcze trans.

Jedna odpowiedź do “Jak wesprzeć mikroflorę jelit po powrocie z wakacji?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *