Około 5% wszystkich wizyt lekarskich dotyczy problemów z zawrotami głowy.  Na dolegliwość tę uskarża się najwięcej osób po 65 roku życia, choć coraz częściej spotykamy młode osoby zmagające się z natrętnym złudzeniem ruchu kołowego otoczenia lub własnego ciała. Zawrotom głowy często towarzyszą nudności i wymioty, na które nie sposób znaleźć lekarstwo. W przypadku osób młodych zawroty łączą się z przeciążeniem kręgosłupa szyjnego. Kiedy należy zgłosić się do lekarza? A kiedy można spróbować pomóc sobie domowymi sposobami?

Przyczyny zawrotów głowy

Zawroty głowy mają różne podłoże. U osób starszych są wynikiem problemów laryngologicznych i neurologicznych, wywołanych przez zapalenie błędnika, nerwu przedsionkowo-ślimakowego, czy problemami onkologicznymi, chorobą Menier’a, jak i otosklerozą błędnika. Oczywiście te powody również mogą dotyczyć osób młodych, choć statystyki wskazują na nieliczne tego typu przypadki.

U dzieci i młodzieży najczęściej zawroty głowy powiązane są z chorobą lokomocyjną.

U dorosłych nie powinny dziwić problemy z równowagą po spożyciu dużej dawki alkoholu.

Zawroty głowy towarzyszą również chorobom takim jak cukrzyca, niewydolność nerek, niedoczynność tarczycy, menopauza, a także problemy z arytmią i kręgosłupem.

Jeśli zawrotom głowy towarzyszą inne objawy, takie jak silne wymioty, nudności, brak apetytu, ból głowy, ucisk w klatce piersiowej – wtedy kontakt z lekarzem jest konieczny. Jeśli zawroty powodują dyskomfort, ale nie są nadmiernie niepokojące, wtedy możecie spróbować pomóc sobie domowymi sposobami.

Domowe sposoby na zawroty głowy

Jeśli powodem Twojego złego samopoczucia jest przeciążony kręgosłup i dlatego pojawiają się zawroty głowy, wtedy najlepiej skontaktować się z fizjoterapeutą – rehabilitantem, który pomoże Ci rozładować napięcie i tym samym usunąć objawy. Długie godziny spędzone w pozycji siedzącej, brak aktywności fizycznej lub przeciążenie organizmu ćwiczeniami, to nasze grzechy główne, których konsekwencje dostrzegamy w momencie pojawienia się uciążliwych objawów takich jak zawroty głowy.

Najprostsze sposoby, które łatwo wprowadzić w życie to zmiana pozycji spania, przyjrzenie się materacowi, na którym śpimy – czy aby na pewno jest dla nas odpowiedni? Warto zadbać o swój kręgosłup szyjny podczas pracy – często zmieniaj pozycję siedzenia, ręce opieraj na podłokietnikach fotela, kręgosłup odciążaj i usuwaj napięcia, jeśli takowe zauważysz.

Spraw sobie relaksującą kąpiel w soli himalajskiej. Odpręż się, pozbądź się stresu. Zmień poduszkę – najczęściej to ona w połączeniu z długimi godzinami siedzenia przyczynia się do nadmiernego obciążania kręgosłupa szyjnego. Postaraj się opanować stres i zadbać o swoje ciało w delikatny sposób. Odwiedź fizjoterapeutę, który pomoże Ci zlokalizować ognisko problemu i oczyścić ciało z ucisków.