Artykuły medyczne,  Artykuły zdrowie

Żylaki – jak sobie z nimi radzić?

Nawet 7,5 mln kobiet w Polsce cierpi na żylaki, co stanowi aż 75% wszystkich osób borykających się z żylakami w Polsce. Tak – aż 10 mln Polaków cierpi na problemy z rozszerzeniem i rozciągnięciem żył powierzchniowych! Jak sobie radzić z żylakami? Co możemy zrobić, aby zapobiec im powstawaniu i wreszcie czy są lekarstwa, dzięki którym zminimalizujemy ten problem zdrowotny?

 

Należy zaznaczyć, że powstawanie żylaków jest uwarunkowane genetycznie – możemy je odziedziczyć po swoich rodzicach, ale też dziadkach. Możemy jednak zminimalizować ryzyko ich powstawania. Pamiętajmy, że żylaki mogą prowadzić do groźnych powikłań – zapalenia żył, a nawet zamknięcia naczyń krwionośnych.

 

Jak uniknąć żylaków?

 

Nie będzie wielkim odkryciem, jeśli napiszemy, że ważna jest odpowiednia dieta. Jak wszędzie i w tym przypadku sprawdzą się zbilansowane posiłki, wzbogacone o produkty z dużą zawartością witaminy C i rutyny (witaminy P, zobacz też przykładowe leki). Dzięki nim naczynia krwionośne będą w dobrej kondycji – poprawi się również samo krążenie. Witaminy C należy szukać nie tylko w cytrusach, ale też w truskawkach, pietruszce, pomidorach, rutyny, np. w cebuli i kaszy gryczanej.

 

Nadwaga powoduje wiele schorzeń – zbędne kilogramy obciążają nasze stawy, nie są też dobre dla naszych naczyń krwionośnych.  Dodatkowo, osoby otyłe bardzo często cierpią na miażdżycę i inne choroby układu krwionośnego, właśnie ze względu na niezdrowe odżywianie, pełne tłuszczy. Nie pozostaje więc nic innego, ja już teraz je ograniczać, a tym samym gubić zbędne kilogramy.

 

Aktywność fizyczna to panaceum na wszystko. Dzięki niej, nie tylko zachowamy aktywność fizyczną, zadbamy o stawy, ale również o żyły. Dla osób ze skłonnościami do powstawania żylaków odpowiednią aktywnością fizyczną będą spacery, np. z kijkami nordic walking, ale też pływanie, jazda na rowerze czy gimnastyka. Ruch jest wskazany zwłaszcza osobom, które prowadzą siedzący tryb pracy. Dobrze od czasu do czasu wstać od biurka i rozprostować kości.

 

Szpilki może i pięknie podkreślają kobiece łydki, jednak noszenie ich na co dzień zwiększa ryzyko wystąpienia żylaków. Ułożenie stopy w szpilkach prowadzi do słabszego przepływu krwi, dlatego też kobietom zaleca się wkładanie szpilek tylko od czasu do czasu. W codziennej pracy lepsze będą buty na płaskiej podeszwie lub delikatnym obcasie.

 

Daj nogom odpocząć po całym dniu wysiłku. Kiedy wrócisz do domu, połóż się w taki sposób, aby nogi były uniesione powyżej linii serca. Ułatwisz wtedy przepływ krwi i dasz nogom odpocząć.

 

W minimalizowaniu ryzyka powstawania żylaków ważne jest też rzucenie palenia papierosów. Nikotyna i dym papierosowy niekorzystnie wpływają na naczynia krwionośne, są również przyczyną wielu innych chorób.

 

Poprawić krążenie mogą również prysznice – naprzemienne ciepłe i zimne, stosowane rano i wieczorem, niewskazane jest z kolei uczęszczanie do sauny i gorące, długotrwałe kąpiele.

 

Podsumowując – jeśli zadbamy o kondycję swoich naczyń krwionośnych, to przy okazji zmniejszymy ryzyko pojawienia się innych schorzeń. Odżywiajmy się więc zdrowo, jedzmy dużo owoców i warzyw, uprawiajmy sport, a długo będziemy żyli bez schorzeń i dolegliwości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *